SENARYO YAZIMI İÇİN TEMEL YÖNERGELER

2007-11-08 05:12:00

Giriş
Yazacağınız senaryolarda uymanız gereken kural ve usuller vardır. “Senaryo yazımı yaratıcılıkla ilgili olduğuna göre, neden kurallar var?” diye sorabiliriz. Elbette bunun bir yanıtı var. Senaryonuzun endüstriden profesyonellerce okunmasını istiyorsanız bu usulleri mümkün olduğunca takip etmeyi denersiniz. Ne kadar anlamsız görünse de senaryoları değerlendirenler (örneğin, aracılar ve yapımcılar) okumaları gereken birçok senaryo içinden kurallara uygun formatta olmayanları okumadan çöpe atabilirler. Böylece yeni acemiler ile geleceğin profesyonellerini kolayca ayrıt etmiş olurlar. Bu, onlara çok zaman kazandırır. Genç Yeteneklerin profesyonelliklerini geliştirmeyi amaçladığımıza göre, ise sizleri bugünden profesyonel standartlarla tanıştırmakla başlayabiliriz. Aynı zamanda bu senaryo biçimi jürimize, düzenle ilgili bir kafa karışıklığı yasamaksızın, senaryonuzu daha iyi kıyaslama ve okuma fırsatı verir.
Senaryonuzun düzeni şöyle olmalıdır


Uzunluk ve Biçim

Bir film senaryosunun ne kadar uzunlukta olacağını değerlendirmenize yardımcı olacak bazı Standartlar vardır. Bunlar, yapımcıların çok isine yarar. Bu standartlar, iyi yazılmış bir senaryoda, “senaryonun bir sayfası bir dakikalık ekran süresine eşit” diyerek, senaryonun uzunluğunu ölçmemize yardımcı olur. Bu çok genel bir göstergedir ve tamamen güvenilmemelidir. Örneğin, macera filmi senaryoları, diyaloga dayalı bir filminkine göre kısa olmasına rağmen, daha uzun ekran sürelerine sahip olabilmektedir. Senaryolar için hazırlanan standart biçimi takip ettiğinizde, her sayfanın ortalama aynı miktarda film süresine eşit olmasını sağlarsınız. Standart biçimde, bir sayfa, yaklaşık bir dakikalık film süresine eşittir. Böylece, sayfa sayınıza bakarak filminizin ne kadar uzunlukta olduğunu söyleyebilirsiniz. Bu yüzden sayfalarınızı, ilk sahnenin geçtiği sayfadan başlayarak numaralandırmayı unutmayın.

Yazı tipi: Courier, 12 punto
Standart formata uymak için her zaman 12 punto Courier (ya da New Courier) kullanın. Bu sabit genişlikli bir yazı tipidir.

Kenar boşluları
Sol boşluk 4 cm Sağ boşluk 1.3 cm olmalıdır.

Üst ve Alt boşluklar
Her biri 2.5 cm olmalıdır.

Diyalog
Soldan 6.5 cm içeride, Bir satırdaki genişliği 7.5 ila 9 cm arasında olmalı; Sağdan 15 cm'den fazla uzamamalıdır. Lütfen, diyalog ve karakter isimlerini ORTALAMA hatasına düşmeyin!

Karakter İsimleri
9.5 cm'de ve diyalogun üzerinde olmalıdır.

Sayfa Numaraları
Sağ üst köseye yerleştirdikten sonra çift satır aralığı bırakarak yazmaya devam edin.

Aşağıdakilere dikkat edin
— Kullanılan yazı tipi (Courier)
— Her yöndeki kenar boşluğu ölçüleri
— Bir sayfadaki satır sayısı
— Diyalog satırlarının uzunluğu (planlanan)
— Sahneler arasındaki aralık, vs.

İlk Sayfa
Bir senaryo her zaman açılan görüntüyle baslar, “FADE IN:”. Bunun ekrandaki fading geçişiyle ilgisi yoktur. Bu senaryonun nasıl başlaması gerektiğine dair uluslararası bir gelenektir.

Son Sayfa
Senaryonuzun sonuna “Son” yazmalı ve bunu ortalamalı, ya da çift satır aralığı bırakarak sayfanın en sağına FADE OUT yazmalısınız. Yine buradaki “FADE OUT” ekrandaki fading geçişinden farklı olarak, senaryonuzu bitirmek için başvuracağınız bir gelenektir..

Sahne Baslıkları: Yer/Mekân
IÇ/DIŞ: Sahnenin geçtiği mekanı gösterir. İç mekansa, IÇ; dış mekansa DIŞ kullanılmalıdır. Bunu yer takip eder.

Sahne Baslıkları: Zaman
GÜN/GECE: Sahnenin gece mi gündüz mü geçtiğini gösterir. Mekandan sonra gelir. Not: AKŞAM ya da SABAH diye bir kullanım yoktur. Sadece GÜN veya GECE'yi kullanın!!

Karakterlerinizi tanıtmak
Bir karakter senaryonuzda ilk kez ortaya çıktığında, ismini BÜYÜK HARFLE yazmalı ve ardından karakterin yarattığı ilk izlenime dair bir tanım vermelisiniz. Lütfen karakterin sadece yasını yazmayınız. Yani, bir kişinin 44 ya da... 45 yasında olduğunu nasıl görebiliriz? Senaryo yazma yeteneğinizi kullanın ve daha iyi birsek bulun. “JOHN hassas, orta yaslı bir adamdır” yazmanız çok daha iyidir.

Diyalogların altındaki oyunculuk talimatları
Diyalogların altındaki oyunculuk talimatlarından mümkün olduğunca kaçının. Duygular çoğunlukla bağlamdan net olarak anlaşılmalıdır... Diyalogların altına yazarak kolay yolu seçmeyin. Böyle yapmanız daha iyi bir sinema sonucunu doğurmayacaktır!

Sahnelere numara vermeyin
Bu noktada sahneleri numaralandırmayın. Fakat sayfaları numaralandırmayı unutmayın. Sahneleri ancak, sadece sizin göreceğiniz “çekim senaryosu” söz konusuysa ya da filmi gerçekten çekerken numaralandırın. _u anda, bunun bir anlamı olmaz, zira sahneler hala senaryonun içinde yer değiştirebilir.

Filmi senaryonun içinden yönetmeyin
Çok sık yapılan bir hata, kamera hareketlerini senaryoya yerleştirmektir. Her ne kadar bunun Kaçınılmaz olduğu durumlar olsa da, %99'unda kamera hareketleri orada olmamalıdır. Bu, yazarın değil yönetmenin isidir. “KESME”, “GENI_ PLAN” ve “A_AGIDAN YUKARIYA PAN ÇEKIM” yönetmenlik terimleri arasındadır. Çok çok nadir olarak, o anın başka türlü anlaşılamayacağı durumlarda kullanmalısınız. Bunlar genellikle sadece çekim senaryosunda kullanılmak üzeredir. Bu yüzden, bu terimlere bazı profesyonel senaryolarda rastlayabilirsiniz. Bu senaryolar bir jüri tarafından okunmak üzere hazırlanmamıştır. Aslında bunlar, okumayı zorlaştırır ve okuyucunun dikkatini dağıtır. Senaryonuz bir talimatlar dizisi değil, okunabilir bir metin olarak kolayca akmalıdır.

                                                        -KAYNAK: NISI MASA


12855
0
0
Yorum Yaz